Winst door een verloren oorlog

Door: Hannah Redekop, redacteur en social media manager voor CPT international

Bovenstaande foto werd de afgelopen tijd veel gedeeld naar aanleiding van de inname van Afghanistan door de Taliban en de evacuatie van de Amerikaanse ambassade.

De foto’s zijn bijna een kopie van elkaar en laten zien hoe een Amerikaanse legerhelikopter het personeel in veiligheid brengt. Eerst in zogenaamd Saigon (Ho Chi Minhstad, Vietnam) en vorige week in Kabul.

Deze vergelijking vereist een reflectie op het ‘falen’ van deze beide missies, die 20 jaar duurden en kort na beëindiging van de buitenlandse bezetting weer terug bij af waren.

Ik heb moeite met het woord falen: Met een leger dat bizarre bedragen uit blijft geven (in het geval van de VS drie keer zo veel als nummer 2, en meer dan de 20 landen daarna bij elkaar opgeteld) lijken dit soort eindeloze oorlogen meer op bewuste marketingstrategieën. In cijfers uitgedrukt was de oorlog in Afghanistan dan ook een groot succes voor de vijf grootste defensiebedrijven in de VS. Hun aandelen zijn tijdens deze oorlog vertienvoudigd in waarde.

De les uit deze afbeeldingen is dan ook dat ze exact hetzelfde script hebben gevolgd. Het systeem heeft gefunctioneerd zoals bedoeld. Dat is waarom wij hard werken dit systeem te ontmantelen.

Vorige
Vorige

De stenen vertellen verhalen: Alharam Delight

Volgende
Volgende

Grondbezit, de moeder van alle conflicten